Ylä-Pirkanmaan yrittäjäyhteistyötiimi tapasi Ruovedellä 9.6.

Tiimimme kokoontui tällä kertaa Ruoveden laivarannassa Ravintola Styyrpuurin uudessa kokouskontissa. Tiistai-iltapäivän aikana kuulimme ja keskustelimme aktiivisesti mm. seuraavista ajankohtaisista aiheista.

  • Styyrpuurin yrittäjä esitteli yritystoimintaansa Styyrpuurissa Ruovedellä ja Baarpuurissa Virroilla.
  • PoKo ry:n Jutta esitteli Ylä-Pirkanmaan nuorten Yritysbuustaamo – hankkeen, joka on nyt saanut Sisä-Suomen Elinvoimakeskukselta myönteisen rahoituspäätöksen. Valmistelutyö on jo käynnissä ja toteutus tapahtuu 1.10.2026–31.12.2027.
  • MW-Kehitys Oy:n väki esitteli uutta Industrial Park Finland Mänttä-Vilppula – yritysten sijoittumissivustoa ja kertoi alueellisen biokaasuhankkeen etenemisestä. Kuulimme myös datakeskushankkeesta ja Länsi-Suomen Kasvukolmio Oy:n osakkeiden hankinnasta ja kuinka alueemme yritykset voivat sen avulla saada välirahoitusta kehittämistarpeisiinsa.
  • Virroilla biotalouteen liittyvät viljelijäryhmähankkeet ovat rahoituskäsittelyssä ja syksyllä TAMK on järjestämässä syyskuussa tilaisuutta puunjalostuksen sivuvirtoihin liittyen. TAMK:n yhdyshenkilö Ylä-Pirkanmaalla on nykyisin Lasse Hillman. Virtain Yrittäjien Eija Kantonen on valittu Pirkanmaan Yrittäjien vaikuttajavaliokuntaan ja hänen ”toimialueeseensa” kuuluvat kaikki kunnat lukuun ottamatta Juupajokea.
  • Ruoveden ajankohtaisia kehittämiskohteita ovat parhaillaan laivaranta, keskusta ja Siikanevan ylläpidon toteutus.
  • Juupajoella yrittäjät virittäytyvät 75 v. juhliin ja tiedossa on mm. Juupajoki ajoa. Yrittäjien hyvinvointihanke ja yrityskummien mentorointi ovat saaneet yrittäjät kiitettävästi liikkeelle.
  • Yrityskummitoimintaa toivottiin tuotavan muiden yrittäjätilaisuuksien yhteyteen ja kiinnostus kummitoimintaa kohtaan on kasvussa.
  • Kuntien elinvoimaohjelmat ja kuntabarometri ovat nyt ajankohtaisia. Heli Kurjaselta ja Eija Kantoselta saa barometristä yksityiskohtaisempia tietoja.
  • Mm. Suomen Kylien puheenjohtajana toimiva Arto Pirttilahti kertoi mm. tulevan maaseudun kehittämisen rahoituskauden valmistelusta ja vaikuttamistyöstä. Tavoitteena turvata mm. maaseudun yritysten rahoitus myös tulevaisuudessa.

Erityisen mukavaa oli kuulla, että yhteistyömme Ylä-Pirkanmaalla on herättänyt mielenkiintoa laajemmaltikin ja ideoita yhteisen tekemisen vahvistamiseksi nousi iltapäivän aikana. Seuraavan kerran kokoonnumme 2.9. keskiviikkona Virroilla klo 13–15.